Huginn launch

Huginn vynesl astronauta Andrease Mogensena na ISS

27/08/2023 158 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

In brief

Kosmická loď Crew Dragon Endurance společnosti SpaceX s astronautem ESA Andreasem Mogensenem a dalšími členy posádky Crew-7 (Jasmin Moghbeliová/NASA, Satoshi Furukawa/JAXA a Konstantin Borisov/Roskosmos) se v neděli 27. srpna v 15:16 h středoevropského času připojila k Mezinárodní kosmické stanici. Tím oficiálně začala mise Huginn Andrease Mogensena.

In-depth

Pilotem kosmické lodi

Posádka Crew-7

Čtyřčlenná posádka Crew-7 odstartovala na raketě Falcon 9 z Kennedyho kosmického střediska na Floridě v soboru 26. srpna v 9:27 h středoevropského času. Andreas Mogensen byl pilotem lodi Crew Dragon: kontroloval stav lodi a jejích systémů na cestě ke kosmické stanici. Bylo to poprvé, co evropský astronaut pilotoval loď Crew Dragon.

Třicet hodin po startu dorazilo kvarteto astronautů na palubu laboratoře na oběžné dráze Země a bezpečně se k ní připojilo.

Na palubě stanice přivítali posádku Crew-7 její obyvatelé. Frank Rubio, Sergej Prokopjev and Dmitrij Petelin sem dorazili v lodi Sojuz v září 2022. Stephen Bowen, Warren Hoburg, Sultan Al Nejádí a Andrej Fedjajev pak přiletěli letos na jaře v lodi Crew Dragon (společně tvoří posádku Crew-6).

Andreas Mogensen: příprava na misi Huginn

Připravený sbírat znalosti

Emblém mise Huginn

Jamile Andreas Mogensen dosáhl Mezinárodní kosmické stanice, začala jeho mise Huginn. Mise, během níž se stanice stane po dobu příštích šesti měsíců jeho domovem i pracovištěm. Má uskutečnit více než třicet evropských experimentů a technologických demonstrací, které budou pokrývat rozpětí od změn klimatu přes lékařské vědy až pro aplikovaný výzkum, z něhož budou těžit lidé na Zemi.

Zhruba v polovině září, kdy skončí Expedice 69 a začne Expedice 70, se Andreas Mogensen stane velitelem kosmické stanice. Tuto funkci převezme po stávajícím veliteli, kterým je Sergej Prokopjev. Andreas Mogensen pak bude stanici velet po zbytek mise Huginn, což bude něco málo přes měsíců. Bude tak nejdéle sloužícím velitelem ISS z evropských astronautů.

Sledujte misi Huginn

Andreas Mogensen bude sdílet svoji misi z oběžné dráhy skrze FacebookTwitter a Instagram. Další podrobnosti o misi Huginn, včetně vědeckého programu Andrease Mogensena, jsou k dispozici na dedikované stránce ESA Huginn.