Powitanie Sławosza Uznańskiego w EAC

Sławosz Uznański z Polski odbędzie szkolenie jako astronauta projektowy w Europejskim Centrum Astronautów (EAC)

21/09/2023 558 views 5 likes

W dniu 1 września 2023 roku Sławosz Uznański dołączył do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) jako Astronauta Projektowy przygotowujący się do przyszłej misji kosmicznej.

Sławosz został wybrany rezerwowym astronautą ESA w listopadzie 2022 roku w wyniku trwającego rok procesu selekcji. W ramach kampanii rekrutacyjnej ESA w 2022 roku agencja otrzymała ponad 22 500 zgłoszeń ze wszystkich państw członkowskich.

Sławosz dołączył do Europejskiego Korpusu Astronautów 1 września jako Astronauta Projektowy ESA na czas trwania jego obowiązków związanych z misją.

Polak przechodzi intensywny program szkolenia zapoznawczego, by sprostać wysokim standardom wymaganym podczas lotów kosmicznych.

Urodziny w 1984 roku Sławosz ma doświadczenie w projektowaniu systemów dla przemysłu kosmicznego i prowadził badania nad skutkami promieniowania. Do końca sierpnia 2023, pracował w CERN, gdzie między innymi pełnił funkcję inżyniera odpowiedzialnego za największy akcelerator w CERN — Wielki Zderzacz Hadronów.

„Jestem bardzo szczęśliwy, że dostałem szansę i biorę udział w szkoleniu astronautów ESA, przygotowującym do przyszłych lotów kosmicznych. Kosmos zawsze był bardzo bliski mojemu sercu i zawsze uważałem się za urodzonego odkrywcę. W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój technologii i badań na niskiej orbicie okołoziemskiej, więc czekam na niezwykle ekscytujące czasy” – mówi Sławosz.