Webb's first images - highlights

Primele imagini ale telescopului Webb ne dezvăluie Universul văzut în infraroșu

13/07/2022 521 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Pe 12 iulie, telescopul Spațial James Webb al NASA/ESA/CSA a inițiat o nouă eră în astronomie, odată cu publicarea primelor imagini și observații spectroscopice, demonstrând de ce este capabil. Cu acest prim pachet de date, Webb a observat Universul în diferite faze ale istoriei cosmice — de la exoplanetele de lângă noi până la galaxii îndepărtate, de la începuturile Universului.

Webb's first images - highlights

Observațiile spectroscopice Webb dezvăluie galaxii de la începutul Universului

SMACS 0723: Webb a furnizat cea mai profundă și mai clară imagine în infraroșu a Universului îndepărtat de până acum — și asta după doar 12,5 ore de expunere. Porțiunea din cer observată are aproximativ dimensiunea unui fir de nisip ținut la un braț distanță. Citiți mai multe despre această imagine

Exoplanet WASP-96 b – NIRISS transmission spectrum

Exoplaneta WASP-96 b

WASP-96b: Telescopul Webb a detectat, fără urme de îndoială, prezența apei în cazul acestei exoplanete. De asemenea, observațiile indică faptul că planeta are nori și ceață, aspect care nu a mai fost observat în studiile anterioare. Citiți mai multe despre această imagine

Southern Ring Nebula in near- and mid-infrared light

Nebuloasa planetară Southern Ring

Southern Ring: O nebuloasă planetară aflată la o distanță de aproximativ 2.000 de ani lumină — un nor de gaz în expansiune care înconjoară o stea pe moarte. Pentru prima dată, a fost observată pe deplin o a doua stea, datorită capacităților în infraroșu ale telescopului Webb. Citiți mai multe despre această imagine

Stephan’s Quintet – NIRCam and MIRI imaging

Stephan’s Quintet

Stephan’s Quintet: Datorită telescopului Webb, oamenii de știință pot înțelege mai bine decât oricând felul în care se formează stelele datorită interacțiunii dintre galaxii și ce se întâmplă cu gazul din aceste galaxii. Citiți mai multe despre această imagine

Cosmic Cliffs in Carina – NIRCam

Cosmic cliffs în Nebuloasa Carina

Nebuloasa Carina: În “stâncile cosmice” din nebuloasa Carina, Webb dezvăluie fazele incipiente și rapide ale procesului de formare a stelelor, necunoscute până acum. Astfel de observații spre constelația Carina, precum și altele asemănătoare, permit detectarea stelelor în formare și studierea gazului și prafului care le alcătuiesc. Citiți mai multe despre această imagine

Odată cu publicarea primelor imagini și observații spectrale, telescopul Webb începe operațiunile științifice. Cu ajutorul celor patru instrumente ale sale, astronomii din întreaga lumea vor avea șansa să studieze de la obiecte din Sistemul nostru Solar până la Universul timpuriu.

„Aceste prime imagini și date spectrale ale telescopului Webb sunt o sărbătoare a colaborării internațională fără de care această misiune ambițioasă nu ar fi fost posibilă”, a declarat Josef Aschbacher, directorul general ESA.

Noile imagini și observații spectrale pun în lumină puterea tuturor celor patru instrumente științifice Webb și reprezintă o confirmare a faptului că pe viitor, observațiile vor revoluționa înțelegerea noastră asupra cosmosului și originilor noastre.

Telescopul Spațial James Webb a fost lansat pe 25 decembrie, cu o rachetă Ariane 5, de la Portul Spațial European din Guyana Franceză. După încheierea etapelor complexe și dificile de atingere a configurației finale, Webb a trecut printr-o etapă de câteva luni de punere în funcțiune. În acest timp, oglinzile au fost aliniate cu precizie, iar instrumentele au fost calibrate pentru mediul spațial și pregătite pentru misiunile științifice.

Mai multe informații despre primele imagini ale telescopului Webb și ce urmează mai departe pot fi citite aici.