ATV-4 v blízkosti kosmické stanice

„Kosmický náklaďák“ ATV-5 odzkouší nové setkávací senzory

18/03/2014 610 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Při přibližování k Mezinárodní kosmické stanici bude zásobovací družice ESA ATV-5 Georges Lemaître testovat sadu nových přibližovacích senzorů. Start tohoto „kosmického náklaďáku“ je plánovaný na letošní léto.

ESA se totiž dlouhodobě věnuje tomu, jak se setkat s „nespolupracujícím“ cílem. Tím může být třeba úlomek kosmického smetí nebo kapsle se vzorky horniny vystřelená z povrchu na oběžnou dráhu planety Mars.

Demonstrátor LIRIS (Laser InfraRed Imaging Sensors) na poslední zásobovací družici ATV je prvním krokem na cestě k setkávání se s nespolupracujícími objekty ve vesmíru.

Na budoucích misích mají infračervené kamery a lidarové senzory (světelný ekvivalent radaru) skenovat cíl zatímco palubní počítače zpracují data s pomocí nového navigačního a řídicího software.

Simulovaný pohled na kosmickou stanici

Ve vzdálenosti 30 kilometrů od cíle budou zapojeny infračervené kamery, přičemž ve vzdálenosti 3,5 km jejich roli převezme právě lidar.

Od první mise ATV v roce 2008 se všechny lodě tohoto typu připojily ke kosmické stanici bez problémů: na větší vzdálenost používaly satelitní navigaci, na bližší pak optické senzory. Ty zpracovávaly světlo odražené od orbitální základny.

Integrace ATV-5

Kontraktoři ESA Airbus Defence and Space společně s firmami Sodern a Jena-Optronik se rozhodli využít misi ATV-5 k demonstrování nového přístupu k budoucím projektům. Infračervenou kameru dodala francouzská firma Sodern a německá Jena-Optronik přispěla lidarem.

ATV-5 je poslední z evropské řady lodí, které dodají zásoby na kosmickou stanici. Mise tak nabízí unikátní příležitost pro test zařízení LIRIS v reálných podmínkách – a pro jeho srovnání s operačními navigačními senzory. Záznamníky uvnitř hermetizované části ATV budou během celého manévru ukládat data pro pozdější analýzu.

LIRIS je aktuálně instalovaný na ATV-5. Družice se už nachází na evropském kosmodromu Kourou (stát Francouzská Guayana).

Přibližování ATV-4 k ISS