Back to Index English French German Italian Spanish
Space Safety

N° 45–2022: Uitnodiging voor mediavertegenwoordigers - Europa neemt deel aan historische demonstratie van een inslag op een planetoïde

9 September 2022

Journalisten worden uitgenodigd om deel te nemen aan een online mediabriefing op donderdag 15 september, voorafgaand aan de geplande inslag van NASA's DART-missie op een planetoïde later deze maand.

NASA's DART-missie (Double Asteroid Redirection Test) staat klaar om in botsing te komen met Dimorphos, een 'maantje’ met een diameter van 160 m van een grotere planetoïde genaamd Didymos, om te proberen zijn baan meetbaar te wijzigen. De inslag zal plaatsvinden op 27 september om 01.14 uur CEST.

Deze botsing, de eerste planetaire verdedigingstest van de mensheid, zal worden opgevolgd door een gedetailleerde inspectie door een ESA-ruimtevaartuig, Hera genaamd, dat momenteel in aanbouw is. Hera zal gegevens terugsturen over de massa en samenstelling van de planetoïde en ook de krater die DART heeft achtergelaten meten, zodat dit grootschalige experiment kan worden omgevormd tot een goed begrepen en herhaalbare 'kinetische impactor'-methode voor planetaire verdediging.

Tijdens de briefing zal speciale aandacht worden besteed aan Europa's deelname aan de DART-missie, waaronder de LICIACubesat van de Italiaanse ruimtevaartorganisatie (ASI), die als reisgenoot van DART in real time getuige zal zijn van de inslag, ESA's grondobservatiecampagne en ondersteuning vanaf grondstations. Ook worden updates gegeven over ESA's eigen Hera-missie, die in 2024 zal worden gelanceerd.

Mediabriefing (alleen online)

Donderdag 15 september 2022, aanvang om 14.00 uur CEST, in het Engels

Registratie vereist

13.55 - Inloggen van de mediadeelnemers via een speciale WebEx-link

14.00 - Welkom en introductie van de sprekers

14.05-15.00 - Presentaties door deskundigen van ESA, NASA, Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) en ASI, waaronder:

• Ian Carnelli, missiemanager Hera (ESA)
  • Tom Statler, programmawetenschapper bij het Planetary Defense Coordination Office (NASA)
  • Nancy Chabot, leidinggevende DART-coördinatie (Johns Hopkins APL)
  • Daniel Firre, servicemanager Estrack (ESA)
  • Simone Pirrotta, projectmanager LICIACube (ASI, Italiaanse ruimtevaartorganisatie)

Vervolgens is er een vraag- en antwoordsessie voor de media en zijn er individuele interviewmogelijkheden.

Naar verwachting zullen ook andere Europese deskundigen aanwezig zijn en beschikbaar zijn voor vragen van de media, waaronder Patrick Michel, hoofdonderzoeker van Hera (Universiteit van de Côte d'Azur, CNRS/ Observatoire de la Côte d'Azur), Michael Kueppers, projectwetenschapper van Hera (ESA), Heli Greus, manager projectkwaliteit, -veiligheid en -garantie van de HERA-missie (ESA) en Margherita Cardi, VP programmatics (TYVAK; Hera CubeSat), .

De mediabriefing kan via een webcast worden gevolgd via ESA TV op: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/ESA_Web_TV

DART, Hera en AIDA

De DART-missie wordt voor NASA ontwikkeld en geleid door het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Het Planetary Defense Coordination Office van de NASA heeft de leiding over planetaire verdedigingsactiviteiten en sponsort de DART-missie.

Zowel DART als Hera maken deel uit van het grotendeels internationale samenwerkingsverband dat bekend staat als AIDA, Asteroid Impact and Deflection Assessment. Als onderdeel van AIDA zullen Europese, Amerikaanse en internationale wetenschappers de gegevens van NASA's DART-missie, inclusief de LICIACubesat van ASI, die als reisgenoot van DART in real time getuige zal zijn van de inslag, en de Hera-missie van ESA combineren om zo nauwkeurig mogelijke kennis op te doen over de eerste demonstratie van de afbuiging van een planetoïde.

Mediaregistratie en contact

Mediavertegenwoordigers worden verzocht zich uiterlijk op 14 september EOB aan te melden via het registratieformulier

Geregistreerde media ontvangen de toegangslink voor de mediabriefing en verdere bijzonderheden rechtstreeks per e-mail.

NASA DART-missie

ESA Hera-missie

ESA Hera-missie wetenschappelijke gemeenschap

Afbeeldingen

ESA’s fotobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van beeldmateriaal van de ESA: https://www.esa.int/spaceinimages/ESA_Multimedia/Copyright_Notice_Images

Voor vragen of meer informatie over beeldmateriaal van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met: spaceinimages@esa.int

Video’s

ESA’s fotobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van video's van ESA: https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions

Voor vragen of meer informatie over video's van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinvideos@esa.int

Sociale media

Voor updates van DART en Hera volg

Twitter: @AsteroidWatch@NASASolarSystem@esaoperations@esa_tech@JHUAPL
Facebook: @EuropeanSpaceAgency
Instagram: @europeanspaceagency
LinkedIn: European Space Agency - ESA
Pinterest: European Space Agency - ESA

Over de Europese ruimtevaartorganisatie (ESA)

De Europese ruimtevaartorganisatie (ESA) is Europa's toegangspoort naar de ruimte.

ESA is een intergouvernementele organisatie die in 1975 werd opgericht met de missie om de ontwikkeling van de ruimtevaart in Europa vorm te geven en ervoor te zorgen dat investeringen in de ruimte ten behoeve van de burgers van Europa en de wereld zijn.

Er maken 22 lidstaten deel uit van ESA: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Slovenië, Letland en Litouwen zijn geassocieerde leden.

ESA is met zes lidstaten van de EU een formeel samenwerkingsverband aangegaan. Canada neemt via een samenwerkingsovereenkomst aan enkele programma's van ESlA deel.

Door coördinatie van de financiële en intellectuele middelen van de leden kan ESA programma's en activiteiten opzetten die ver buiten het bereik van één enkel Europees land vallen. ESA werkt met name samen met de EU aan de tenuitvoerlegging van de programma's Galileo en Copernicus en met Eumetsat voor de ontwikkeling van meteorologische missies.

Meer informatie over ESA vindt u op www.esa.int