Weer en klimaat

Bardia heeft een tropisch en subtropisch moessonklimaat. Er zijn drie duidelijke seizoenen:
  • het warme en droge seizoen (februari tot half juni)
  • het moessonseizoen (half juni tot eind september)
  • het koude en droge seizoen (half september tot februari)
Tijdens het warme seizoen is het droog weer en de temperatuur loopt op tot 45°C in mei. De warme, broeierige dagen maken plaats voor de moessonregens die tot september duren. Het grootste deel van de jaarlijkse neerslag valt tijdens de vier maanden van de moessonperiode. In de westelijke Terai valt minder regen. De gemiddelde jaarlijkse neerslag varieert van 1500 mm in het zuiden tot meer dan 2000 mm in het noorden.

De Siwalikheuvels

Ecologie, flora en fauna

Het gebied heeft een veelzijdige ecologie, van vroege successie in de graslanden van de Karnalivlakte tot de climaxbossen met salabomen (Shorea robusta) in het laaglandgebied. Het park heeft een veelzijdige habitat met moerasgebied, ooibossen, grasland en bossen.
Het BNP is het grootste en meest ongestoorde wildernisgebied in de Nepalese regio’s Terai en Siwalik. Het is een heel belangrijk gebied voor het behouden van biodiversiteit op het subcontinent.

Salabos

Ongeveer 70% van het park is bedekt met salabossen (Shorea robusta) met een evenwichtige mix van grasland, savanne en ooibos. Andere typen bos zijn Khair-Sissobos, Terai gemengd hardhoutbos, heuvelbos met salabomen, gemengd heuvelbos met loofbomen, naaldbos en overstroomd grasland. De salaboom (Shorea robusta) is de meest dominante boomsoort in het park.

Het nationaal park Bardia is rijk aan wilde dieren. Er leven meer dan 36 soorten zoogdieren, 300 soorten vogels, 25 soorten reptielen en amfibieën en 60 soorten vissen. Het park is een veilige plek voor wereldwijd bedreigde dieren zoals de Indische neushoorn, de Aziatische olifant, de Bengaalse tijger, het barasinghahert en de gangesdolfijn. Andere bedreigde diersoorten in het park zijn de baardtrap, de kleine indische trap, de saruskraanvogel, de gangesgaviaal, de moeraskrokodil en nog veel meer.

Overstromingsvlakte