Gravitační vlny

ESA gratuluje k objevu gravitačních vln

11/02/2016 407 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Evropská kosmická agentura je nadšená z objevu gravitačních vln a těší se, až zahájí svoji demonstrační misi, která má otestovat nové technologie vedoucí právě ke studiu tohoto nového fenoménu ve vesmíru.

Gravitační vlny už nejsou jen předpokládaným jevem: došlo ke zlomovému objevu, který po více než sto letech teoretického předpokladu potvrdil jejich existenci.

V listopadu 1915 prezentoval Albert Einstein obecnou teorii relativity. Tím přinesl dramatickou změnu pohledu na chápání jedné ze čtyř základních interakcí přírody: gravitace.

Tato teorie popisuje gravitaci jako způsob, kterým reaguje s flexibilním „časoprostorem“, do kterého je zakomponována. Masivní objekty deformují časoprostor a při svém pohybu mění jeho zakřivení.

Při zrychlení pak masivní objekty vytváří drobné fluktuace ve struktuře časoprostoru – gravitační vlny – které byly poprvé předpovězeny v další studii publikované Einsteinem v roce 1918. A právě tyto nepatrné kosmické odchylky byly nyní konečně odhaleny. A to po století teoretických prací a experimentálního hledání.

Objev byl oznámený vědci sdruženými v projektu LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) ve čtvrtek 11. února 2016.

Projekt LIGO tvoří dva detektory gravitačních vln. Jeden je v Livingstonu (stát Louisiana) a druhý v Hanfordu (stát Washington). Zapojeno je do něj přitom více než tisíc vědců z celého světa. Experiment využívá laserové paprsky ke sledování dvou na sebe kolmých ramen, přičemž každé z nich má délku 4 km. Pátrá se přitom po nepatrných odchylkách, které by mohly být způsobeny právě průchodem gravitačních vln.

Nedávno byl přitom experiment modernizován na „Advanced LIGO“. A v této konfiguraci také zaznamenal historické výsledky v podobě prvních pozorování gravitačních vln. Spuštěný byl od září 2015 do ledna 2016.

Observatoř LISA Pathfinder ve vesmíru

„Je to dechberoucí zpráva pro každého, kdo studuje gravitaci a obecnou relativitu, a tak posíláme naše nejsrdečnější pozdravy kolegům z projektu LICO k jejich mimořádnému úspěchu,“ uvedl projektový vědec mise LISA Pathfinder v ESA Paul McNamara.

Observatoř LISA Pathfinder je technologickou demonstrační misí ESA, která má ukázat možnosti pro budoucí výpravy pozorování gravitačních vln přímo ve vesmíru. Vypuštěna byla 3. prosince 2015 a v následujícím měsíci dosáhla své operační dráhy. Nyní prochází finální testy před tím, než začne 1. března uskutečňovat svůj hlavní vědecký program.

„Díky misi LISA Pathfinder budeme testovat technologii pozorování gravitačních vln přímo z vesmíru. Proto je velmi povzbudivé vědět, že tyto dlouhodobě záhadné odchylky byly nyní poprvé přímo pozorovány,“ dodává Paul McNamara.