Ariane 5 VA 260 with Juice - Ready for launch

Let VA261 rakety Ariane 5: sledujte start!

04/07/2023 45 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Po výměně elektroinstalace k pyrotechnice, což bylo důvodem odkladu minulého pokusu o vzlet, se evropská raketa Ariane 5 připravuje na svůj poslední start. Sledovat jej můžete živě na ESA Web TV. Let VA261 se připravuje ke startu 5. července o půlnoci středoevropského času.

Let VA261 ponese do vesmíru dva náklady: experimentální komunikační družici Heinrich Hertz německé letecko-kosmické agentury DLR a francouzskou komunikační družici Syracuse 4b.

Let bude 117. misí pro Ariane 5, která si svoji premiéru odbyla v roce 1996. Mezi zaznamenáníhodné náklady Ariane 5 patří kometární sonda ESA Rosetta, tucet evropských navigačních družic Galileo vypuštěný během tří startů a Kosmický teleskop Jamese Webba, který je společným projektem NASA, ESA a kanadské CSA. Při předposlední misi pak Ariane 5 poslala sondu ESA JUICE k Jupiteru.

Těžký nosič Ariane 5 více než zdvojnásobil nosnost, kterou měl jeho předchůdce – raketa Ariane 4. Ta byla v provozu v letech 1988 až 2003, přičemž byla nejoblíbenějším dopravním prostředkem telekomunikačního průmyslu pro dopravu hmotných nákladů na vysoké geosynchronní dráhy. Kapacita Ariane 5 dovolovala vynést dvojici velkých telekomunikačních družic během jednoho startu. Nebo vyslat rozměrné meziplanetární sondy do hlubin kosmu.

Připomeňme si 25 let s raketou Ariane 5

V případě zájmu o Ariane 5 si lze stáhnout media kit (v angličtině).