Palivové nádrže a křídla pro modul lodi Orion

23/04/2018 489 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Evropský servisní modul, který bude poskytovat energii, vodu, vzduch a zajišťovat manévry pro kosmickou loď NASA Orion, udělal další významný krok k dokončení. A to zásluhou instalace palivových nádrží a otestování panelů slunečních baterií.

Loď Orion je připravena létat k Měsíci a za něj s kosmonauty na palubě. První mise – zatím bez posádky – je plánovaná na rok 2019.

Rozměrné nádrže, ve kterých budou uložené pohonné látky kosmické lodi, jsou nyní upevňovány do konstrukce modulu v montážní hale firmy Airbus v německých Brémách.

Instalace nádrže pohonných hmot do servisního modulu lodi Orion

Každá ze čtyř nádrží bude obsahovat zhruba 2000 litrů pohonné látky. Ve vesmírném vakuu není žádný vzduch, se kterým by mohlo palivo hořet, takže nádrže pohonných látek musí nést jak vlastní palivo, tak i okysličovadlo: po smíchání se zapálí a budou v raketových motorech poskytovat tah.

Dvě sady nádrží jsou propojeny důmyslnou sítí trubek s celkem 33 motory. Celý systém pak řídí čidla a počítače.

Evropský servisní modul je malou, ale komplexní kosmickou lodí „napěchovanou“ přístrojovým vybavením. Instalace rozměrných nádrží byla záměrně ponechána jako jedna z posledních prací, aby měli technici při práci v modulu co nejvíce místa.

Vedoucí pohonného systému lodi Orion v ESA Thierry Kachler uvádí: „Instalace nádrží je velkým krokem vpřed k zahájením finálních akceptačních testů před tím, než modul opustí Evropu.“

Třesení se slunečními křídly

Testování slunečních panelů lodi Orion

Mezitím sluneční baterie lodi Orion, které budou použité k výrobě elektrické energie, prochází testy v technickém středisku ESA v Nizozemí. Při startu budou složené, ovšem i tak musí ve zdraví přečkat cestu do vesmíru na palubě nejsilnější kdy postavené rakety: SLS (Space Launch System) od NASA.

Panely slunečních baterií lodi Orion budou v první fázi cesty k Měsíci složené pod aerodynamickým krytem. Jakmile se loď oddělí od rakety, budou rozložené a natočené směrem ke Slunci, aby mohly zahájit výrobu elektrické energie.

Aby měli jistotu, že panely slunečních baterií budou po intenzivním startu pracovat tak, jak mají, vystavují je v rámci zkoušek technici ESA mnohem náročnějším podmínkám, než jakým projdou během letu do vesmíru. Testují je na vibračních stolech a umisťují před gigantické reproduktory, aby co nejlépe imitovali drsné podmínky startu.

Jakmile projdou zkouškami, bude je možné odeslat do Brém na připojení k servisnímu modulu.

Kompletní servisní modul pak čeká letos v létě cesta do ESA, kde projde dalšími testy a integrací s adaptérem modulu pro posádku.