Protáhlý mrak nad Marsem

Sonda Mars Express pozoruje zajímavý oblak

25/10/2018 248 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Od 13. září pozoruje sonda ESA Mars Express v atmosféře stejnojmenné planety vývoj protáhlé oblačné formace, která se objevila v blízkosti 20 km vysoké sopky Arsia Mons. Ta se nachází blízko rovníku planety.

Navzdory své poloze není atmosférický jev spojený s vulkanickou aktivitou, ale nejspíše jde o oblak vodního ledu vzniklý díky tvaru sopky, která se postavila do cesty vzdušným proudům. Jde o něco, co vědci označují jako orografický nebo závětrný oblak. V této oblasti jde o poměrně častý fenomén.

Viditelný oblak byl pořízený na snímku 10. října s pomocí kamery VMC (Visual Monitoring Camera) na sondě Mars Express. Oblak byl přitom v minulých týdnech snímaný několiksetkrát: jde o 1500 km dlouhý útvar, který směřuje západním směrem od Arsia Mons. Pro srovnání: kuželovitá sopka má průměr zhruba 250 km.

Severní polokoule Mars prošla 16. října obdobím zimního slunovratu. V měsících, které mu předcházely se většina oblačnosti nad velkými vulkány jako je Arsia Mons rozplynula.

Ovšem sezónní rekurence mraku z vodního ledu, jako ta na zobrazeném snímku, se zformovala na severozápadním okraji sopky. Sonda Mars Express a další průzkumné automaty jev pozorovaly už v letech 2009, 12 a 15.

Podoba mraku 21. září

Podoba oblaku se v průběhu martovského dne mění: ráno jeho délka narůstá po směru větru téměř rovnoběžně s rovníkem. Mrak pak dosahuje takové délky, že je viditelný dokonce s pomocí pozemských teleskopů!

Formování oblaků z vodního ledu je citlivé na množství prachu přítomného v atmosféře. Snímky pořízené po velké prachové bouři, která zahalila celou planetu v červnu a červenci, poskytnou důležité informace o vlivu prachu na vývoj oblačnosti a její proměny při místním střídání ročních období.

Protáhlý mrak „visící“ letos v blízkosti Arsia Mons byl pozorovaný také spektrometrem OMEGA a kamerou HRSC (High Resolution Stereo Camera) na sondě Mars Express. Díky tomu získali vědci širokou paletu dat pro studium tohoto fenoménu.

Vývoj mraku lze sledovat díky denně pořizovaným snímkům, které získává přístroj VMC: https://www.flickr.com/photos/esa_marswebcam/