Πλησιάζοντας στο περιήλιο

Η μεγάλη μέρα της Rosetta στον Ήλιο

14/08/2015 379 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Το σκάφος Rosetta της ESA έγινε χθες μάρτυρας της κοντινότερης προσέγγισης του κομήτη 67Ρ / Churyumov-Gerasimenko προς τον Ήλιο. Η ακριβής στιγμή του περιηλίου συνέβη στις 04:03 ώρα Ελλάδος χθες το πρωί, όταν ο κομήτης πέρασε στα 186 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τον Ήλιο.

Κατά το έτος που πέρασε από τότε που η Rosetta έφτασε, ο κομήτης έχει διανύσει περίπου 750.000.000 χιλιόμετρα κατά μήκος της τροχιάς του προς τον Ήλιο, την αυξανόμενη ηλιακή ακτινοβολία που θερμαίνει τον πυρήνα και προκαλεί τους ψυχρούς πάγους του να ξεφύγουν ως αέριο και να εκρεύσουν έξω στο διάστημα σε ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό. Αυτά τα αέρια και τα σωματίδια σκόνης παρασύρουν μαζί δημιουργούν την ατμόσφαιρα του κομήτη – την κόμη – και την ουρά.

Πλησιάζοντας το περιήλιο - Animation

Η δραστηριότητα φτάνει στην μέγιστη ένταση της γύρω από το περιήλιο και κατά τις εβδομάδες που ακολουθούν – κάτι που είναι σαφώς ορατό στις εντυπωσιακές εικόνες που επιστρέφονται από το διαστημικό σκάφος κατά τους τελευταίους μήνες. Μια εικόνα που λήφθηκε από την κάμερα πλοήγησης της Rosetta είχε αποκτηθεί στις 3:04 ώρα Ελλάδος, μόλις μία ώρα πριν από τη στιγμή του περιήλιου, από μια απόσταση περίπου 327 χιλιομέτρων.

Η επιστημονική κάμερα έλαβε επίσης εικόνες χθες - η πιο πρόσφατη διαθέσιμη εικόνα λήφθηκε στις 01:31 ώρα Ελλάδος στις 13 Αυγούστου, μόλις λίγες ώρες πριν από το περιήλιο. Η δραστηριότητα του κομήτη φαίνεται καθαρά στις εικόνες, με ένα πλήθος πιδάκων που προέρχονται από τον πυρήνα, συμπεριλαμβανομένου ενός ξεσπάσματος που αιχμαλωτίστηκε σε μια εικόνα που λήφθηκε στις 19:35 ώρα Ελλάδος προχθές.

"Η δραστηριότητα θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα όπως είναι τώρα για πολλές εβδομάδες, και σίγουρα ανυπομονούμε να δούμε πόσοι περισσότεροι πίδακες και ξεσπάσματα θα συλληφθούν επ 'αυτοφώρω, όπως έχουμε ήδη δει τις τελευταίες εβδομάδες", λέει ο Nicolas Altobelli, επιστήμονας του έργου Rosetta.

Ο κομήτης στο περιήλιο

Οι μετρήσεις της Rosetta προτείνουν πως ο κομήτης εκτοξεύει έως 300 κιλά υδρατμών - ποσότητα περίπου ισοδύναμη με δύο μπανιέρες - κάθε δευτερόλεπτο. Αυτό είναι χίλιες φορές περισσότερο από ό, τι παρατηρήθηκε την ίδια στιγμή το περασμένο έτος, όταν η Rosetta πλησίασε πρώτη φορά τον κομήτη. Στη συνέχεια, καταγράφηκε ποσοστό εκροής μόλις 300 γραμμάρια ανά δευτερόλεπτο, που ισοδυναμεί με δύο μικρά ποτήρια νερό.

Μαζί με το αέριο, ο πυρήνας επίσης εκτιμάται ότι σκορπά έως 1000 κιλά σκόνης ανά δευτερόλεπτο, δημιουργώντας επικίνδυνες συνθήκες εργασίας για τη Rosetta.

"Τις τελευταίες ημέρες, είμαστε αναγκασμένοι να μετακινηθούμε ακόμη πιο μακριά από τον κομήτη. Είμαστε σήμερα σε απόσταση μεταξύ 325 χιλιομέτρων και 340 χιλιομέτρων αυτή την εβδομάδα, σε μια περιοχή όπου οι αστροανιχνευτές της Rosetta μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς να συγχέονται από τα υπερβολικά επίπεδα σκόνης - χωρίς αυτούς να λειτουργούν σωστά, η Rosetta δεν μπορεί να προσδιορίσει τη θέση της στο χώρο," σχολιάζει ο Sylvain Lodiot, διευθυντής επιχειρήσεων του διαστημοπλοίου της ESA.

Βράχος που πετά κοντά στον κομήτη

Η παρακολούθηση του μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος του κομήτη στην πορεία προς, κατά τη διάρκεια και μετά το περιήλιο είναι ένας από τους κύριους μακροπρόθεσμους επιστημονικούς στόχους της αποστολής.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, οι εποχές στον κομήτη έχουν αλλάξει, ρίχνοντας το νότιο ημισφαίριο του σε ένα μικρό - περίπου 10 μήνες - καλοκαίρι μετά από περισσότερα από πεντέμιση χρόνια στο σκοτάδι. Αυτό αποκάλυψε τμήματα της επιφάνειας που ήταν προηγουμένως κρυμμένα στη σκιά κατά τη διάρκεια της παραμονής της Rosetta στον κομήτη, επιτρέποντας στους επιστήμονες να συμπληρώσουν μερικά από τα κομμάτια που λείπουν από τον χάρτη με τις περιφέρειές του.

Το νότιο ημισφαίριο του κομήτη

Τώρα έχουν εντοπιστεί τέσσερις νέες γεωλογικά περιοχές στο νότιο ημισφαίριο, που περιλαμβάνει τμήματα των δύο λοβών του κομήτη, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των περιοχών σε 23. Τα ονόματα των νέων περιφερειών ακολουθούν τη σύμβαση ονομασίας των αιγυπτιακών θεοτήτων που υιοθετήθηκαν για το κομήτη: Anhur, Khonsu, Sobek και Wosret.

Επίγεια παρατήρηση του κομήτη

Η μέση θερμοκρασία του κομήτη ήταν επίσης σε άνοδο. Δεν ήταν πολύ καιρό μετά την άφιξή που καταγράφηκαν επιφανειακές θερμοκρασίες περίπου -70 ° C. Μέχρι τον Απρίλιο-Μάιο του 2015, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε λίγους μόνο βαθμούς Κελσίου κάτω από το μηδέν, και τώρα προβλέπεται για τον επόμενο μήνα να φτάσουν σε πάνω από μερικές δεκάδες βαθμούς πάνω από το μηδέν.

Εν τω μεταξύ, οι αστρονόμοι πίσω στη Γη παρακολουθούν την εξέλιξη του κομήτη από μακριά. Η Rosetta είναι πολύ κοντά στον κομήτη για να δείτε την ουρά του που αυξάνεται, αλλά οι εικόνες που συλλέγονται κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών με τηλεσκόπια σε όλο τον κόσμο δείχνουν ότι επεκτείνεται ήδη περισσότερο από 120.000 χιλιόμετρα.

Χαρτογραφώντας τους πίδακες του κομήτη

Μια άνιση κόμη, με μια αξιοσημείωτη περιοχή υψηλής πυκνότητας μακριά από την κεντρική ουρά, αποκαλύφθηκε σε διάφορες εικόνες, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων που ελήφθησαν την περασμένη εβδομάδα από το τηλεσκόπιο Gemini- North στο Μάουνα Κέα, Χαβάη.

"Συνδυάζοντας αυτές τις όψεις που μας δίνουν μια γενική εικόνα από τα επίγεια τηλεσκόπια με την στενή μελέτη της Rosetta των πιδάκων και των ξεσπασμάτων θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τις διεργασίες στο χώρο εργασίας στην επιφάνεια του κομήτη, καθώς πλησιάζει τον Ήλιο", προσθέτει ο Nicolas.

Το σκονισμένο περιβάλλον του κομήτη

"Στόχος μας είναι να πάμε πίσω πολύ πιο κοντά πάλι αφού υποχωρήσει η δραστηριότητα και να ερευνήσουμε το πώς ο κομήτης έχει αλλάξει. Συνεχίζουμε να ελπίζουμε ότι το Philae θα είναι σε θέση να επαναλάβει τις επιστημονικές δραστηριότητές του στην επιφάνεια και να μας δώσει μια λεπτομερή ματιά στις αλλαγές, οι οποίες μπορεί να συμβαίνουν αμέσως στην περιοχή της προσγείωσης του."

Τέλος, ο Patrick Martin, διευθυντής της αποστολής Rosetta της ESA παρατηρεί: "Είναι συναρπαστικό που φτάσαμε το ορόσημο του περιηλίου, και ανυπομονούμε να δούμε πώς συμπεριφέρεται αυτός ο καταπληκτικός κομήτης καθώς απομακρυνόμαστε από τον ήλιο μαζί του κατά το επόμενο έτος."

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με:

Nicolas Altobelli
Acting Rosetta Project Scientist