Maxus 5 är Europas största sondraket för tyngdlöshetsforskning

Lyckad uppskjutning för Maxus 5

07/04/2003 469 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Förra veckan sköts raketen Maxus 5 upp från Esrange utanför Kiruna. Maxus 5 är Europas största sondraket för tyngdlöshetsforskning. Fem experiment följde med raketen som tillbringade drygt tolv minuter i tyngdlöst tillstånd innan den återvände till marken.

– Landningen var precis som den skulle, men det var tyvärr väldigt starka vindar i området och eftersom nyttolasten sitter fast i en fallskärm när den landar så släpades den efter marken i någon kilometer, berättar Johanna Bergström-Roos på Rymdbolaget.

Eftersom huvuddelen av mätningarna och experimenten utfördes före landningen får inte incidenten några större konsekvenser. Egentligen skulle Maxus 5 ha skjutits upp redan i måndags förra veckan, men uppskjutningen flyttades fram ett dygn.

– Vi fick flytta uppskjutningen för att kunna göra för att göra ytterligare tester då vi hade ett tekniskt problem med nyttolasten, säger Johanna Bergström-Roos.

Forskarna bakom de fem experimenten kommer från Frankrike (två grupper), Tyskland, Italien och Belgien. Experimenten handlar om materialvetenskap, vätskefysik (två st.) och cellbiologi (två st.). För att ett experiment ska kunna skickas med en sondraket behövs en experimentmodul som skyddar proverna och tillåter forskarna att följa och styra sitt experiment under flygningen. För ett av experimenten i cellbiologi, BIG-2, har Rymdbolagets division för rymdsystem i Solna utvecklat experimentmodulen. Det är andra gången detta forskningsprojekt får vara med på en Maxus-uppskjutning, förra gången var 1997 på Maxus 3. Alla experimenten är finansierade av ESA.

Alla Maxus-uppskjutningar sker från Esrange i Kiruna.

–Esrange är ett utmärkt ställe att skicka sondraketer från då nyttolasten med experimentmodulerna kan landa på land. Det gör att vi kan hämta proverna fort. Biologiska prover kan vara tillbaka inom en timme, säger Johanna Bergström-Roos.

Nyttolasten vägde totalt 488 kg. Hela raketen väger 12 ton varav 10 ton är krut som används som flygbränsle. Flygtiden blev 25 minuter och raketen nådde som högst 701 kilometers höjd. Maxus 5 tillbringade tolv minuter i tyngdlöst tillstånd. Nyttolasten hämtades tillbaka till Esrange med helikopter efter landningen.

Maxus-projektet fortsätter och nästa uppskjutning (Maxus 6) planeras till våren 2004. Även då kommer Rymdbolaget att ha utvecklat en modul, denna gång till det Ytkemiska institutet i Stockholm.