Back to Index Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Italian Norwegian Polish Portuguese Romanian Spanish Swedish

N° 32–2023: Az ESA Euclid űrszondája útnak indult, hogy megfejtse a sötét anyag és a sötét energia kozmikus rejtélyét

1 July 2023

Az Európai Űrügynökség (ESA) Euclid űreszköze július 1-jén közép-európai idő (CEST) szerint 17 óra 12 perckor elindult a világűrbe a SpaceX Falcon 9-es rakétáján a floridai (USA) Cape Canaveral légibázisról.

A sikeres kilövés egy nagyra törő küldetés kezdetét jelenti, amelynek célja, hogy feltárja a világegyetem két rejtélyes összetevőjének, a sötét anyagnak és a sötét energiának a természetét, valamint segítsen választ találni arra a kérdésre, hogy miből is áll az univerzum.

A kilövést és az indítórakétáról való leválást követően a németországi Darmstadtban található Európai Űrrepülésirányító Központ (European Space Operations Centre, ESOC) megerősítette, hogy közép-európai idő (CEST) szerint 17óra 57 perckor az ausztráliai New Norcia földi követőállomáson keresztül jelet fogtak.

„Az Euclid sikeres kilövése egy új tudományos korszak kezdetét jelzi, amely a modern tudomány egyik legsürgetőbb kérdésére segít választ találni” – jelentette ki Josef Aschbacher, az ESA főigazgatója. „Az Euclid létrejöttét az ESA vezetése, európai ipari és tudományos intézmények százainak erőfeszítése és szakértelme, valamint a nemzetközi partnerekkel való együttműködés tette lehetővé. A kozmosz alapvető kérdéseinek megválaszolására indított küldetések tesznek emberré minket,gyakran ezek a törekvések mozdítják elő a tudományt és a hatékony, új technológiák kifejlesztését. Az ESA elkötelezett amellett, hogy növelje Európa űrbéli ambícióit és sikereit a jövő generációk érdekében.”

„Az Euclid küldetés a kifinomult űrteleszkópot szenvedéllyel és szakértelemmel megtervező és megépítő szakembereknek, a hozzáértő repülési műveleti csapatunknak, és a tudományos közösség kíváncsi szellemének eredménye” – mondta el Giuseppe Racca, az ESA Euclid projektvezetője. „A projekt megvalósítása során rengeteg kihívással kellett szembenéznünk, de a kemény munkának köszönhetően a Euclid Konzorciumnál és a NASA-nál dolgozó partnereinkkel együtt sikeresen eljutottunk a mérföldkőnek számító kilövésig.”

Az Euclid Konzorcium biztosította a két rendkívül kifinomult tudományos műszert – a látható fény tartományában működő képalkotó kamerát (visible-wavelength camera - VIS) és a közeli infravörös spektrométer és fotométer műszert (Near-Infrared Spectrometer and Photometer - NISP). A NASA a NISP műszer detektorait biztosította.

A sötét univerzum felfedezése

Az Euclid galaxisok milliárdjait fogja megfigyelni 10 milliárd fényévnyi távolságból, hogy elkészítse a világegyetem legnagyobb és legpontosabb 3D-s térképét, amelyben a harmadik dimenziót maga az idő képviseli. A galaxisok formájának, pozíciójának és mozgásának részletes adatai felfedik, hogy az anyag miként oszlik el a hatalmas távolságokban, és hogyan alakult az univerzum tágulása a kozmikus történelem során, ami lehetővé teszi a csillagászok számára a sötét energia és a sötét anyag tulajdonságainakmodellezését . Mindez segíti az elméleti szakembereket abban, hogy pontosítsák a gravitáció mibenlétét, és leírják a rejtélyes sötét anyag és energia természetét.

„Ma egy olyan úttörő küldetés sikeres elindulását ünnepeljük, amely Európát a kozmológiai kutatások élvonalába juttatja” – jelentett ki Carole Mundell, az ESA tudományos igazgatója. „Ha szeretnénk megérteni a bennünket körülvevő univerzumot, ki kell derítenünk a sötét anyag és a sötét energia természetét, és meg kell értenünk azt is, hogy ezek milyen szerepet játszottak a kozmosz kialakulásában. Ezeknek az alapvető kérdéseknek a megválaszolásához az Euclid adja majd a galaxison kívüli égbolt legrészletesebb térképét. Ez a felbecsülhetetlen értékű adathalmaz azt is lehetővé teszi, hogy a tudományos közösség még sok éven át vizsgálhassa a csillagászat számos más aspektusát is.”

Az ambiciózus tudományos cél elérése érdekében az Euclid űrtávcsövet egy 1,2 méteres tükrös teleszkóppal szerelték fel, amely a két innovatív tudományos műszert támogatja: a VIS-t, ami az égbolt nagy részén készít rendkívül éles képeket a galaxisokról, valamint az NISP-et, ami hullámhossz alapján elemzi a galaxisok infravörös fényét a távolságuk pontos megállapításához.

Az űreszközt és a kommunikációt az ESOC-ból irányítják majd. Az Euclid által gyűjtött hatalmas mennyiségű adat továbbítása érdekében az ESA Estrack nagy hatótávolságú követőállomás-hálózatát tovább kellett fejleszteni. Az adatok elemzését egy – Európa, USA, Kanada és Japán 300-nál is több intézetét képviselő – több mint 2000 tudóst tömörítő csoport, az Euclid Konzorcium végzi.

A küldetés előrehaladtával az Euclid éves ütemezésben publikálja az adatait, ami az ESA Spanyolországban található Európai Űrcsillagászati Központja (European Space Astronomy Centre, ESAC) által tárolt tudományos archívumon keresztül lesz elérhető a világ tudományos közössége számára.

„A tudomány nagy pillanata, amire már régóta vártunk: az Euclid elindítása egy olyan küldetés, amelynek célja, hogy megfejtse a sötét anyag és a sötét energia titkát” – mondja René Laureijs, az ESA Euclid projektjének vezető kutatója. „A világegyetem alapvető alkotóelemeinek nagy rejtélye itt van az orrunk előtt, aminek a megfejtésehatalmas kihívást jelent számunkra. Kifinomult távcsövének és hatékony tudományos műszereinek köszönhetően az Euclid készen áll arra, hogy segítsen megoldani ezt a rejtélyt.”

Utazás az L2 Lagrange-pontig

A következő négy hét során az Euclid a Nap-Föld L2 Lagrange-pont felé fog haladni, amely a Nap-Föld rendszer egyik egyensúlyi pontja a Földtől 1,5 millió km távolságra (ez a Föld–Hold távolság kb. négyszeresének felel meg), a Nap irányával ellentétes oldalon. Itt az Euclid űrtávcsövet ay L2 pont körüli pályára állítják, és az  szakemberekmegkezdik az űreszköz funkcióinak, majd távcsövének ellenőrzését, és végül bekapcsolják a tudományos műszereket is.

Ezután a kutatók és a mérnökök számára elindul a Euclid tudományos műszereinek tesztelésére és kalibrálására, valamint a rutinjellegű megfigyelésekre való intenzív felkészítés, ami egy további két hónapig tartó időszak. A Euclid hat éven keresztül fogja eddig soha nem látott pontossággal és érzékenységgel vizsgálni az égbolt egyharmadát.

Az Euclid űrtávcsőről

Az Euclid az ESA által létrehozott és irányított Európai küldetés, amelynek megvalósítását a NASA is támogatta. Az Euclid Konzorciuma tudományos műszerek biztosításáért és a tudományos adatelemzésért felelős. Az ESA a Thales Alenia Space-t választotta fővállalkozónak a műhold és a kiszolgálómodul megépítésére, az Airbus Defence and Space vállalatot pedig a teleszkópot is tartalmazó tehermodul kifejlesztésére. A NASA a közeli infravörös spektrométer és fotométer (NISP) detektorait biztosította. Az Euclid az ESA Cosmic Vision program közepes költségvetésű küldetései közé tartozik.

További információ

Euclid press kit https://www.esa.int/Science_Exploration/Space_Science/Euclid/Euclid_launch_kit

Képek

ESA fotótár szakemberek számára: https://photolibrary.esa.int/home-page/

Az ESA fényképeinek felhasználására vonatkozó feltételek:www.esa.int/spaceinimages/ESA_Multimedia/Copyright_Notice_Images
Az ESA képeivel kapcsolatos további információkról közvetlenül a spaceinimages@esa.int e-mail-címen érdeklődhet.

Videók

ESA videótár szakemberek számára: https://www.esa.int/esatv/Videos_for_Professionals
Az ESA videóinak felhasználására vonatkozó feltételek: https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions

Az ESA videóival kapcsolatos kérdéseit közvetlenül a spaceinvideos@esa.int e-mail-címen teheti fel

Közösségi média

Hashtag:  #ESAEuclid

Kövesse az ESA-t:

Twitter: @ESA @esascience  @esa_euclid
Facebook: @EuropeanSpaceAgency
Instagram: @europeanspaceagency
LinkedIn: European Space Agency - ESA
Pinterest: European Space Agency - ESA

Az Európai Űrügynökségről

Az Európai Űrügynökség (ESA) kaput biztosít Európának az űrbe.

Az ESA egy 1975-ben létrehozott kormányközi szervezet, amelynek feladata, hogy formálja Európa űrkutatási kapacitásának fejlesztését, és biztosítsa, hogy az űrbe történő beruházások az európai és a világ polgárai számára előnyökkel járjanak.

Az ESA-nak 22 tagállama van: Ausztria, Belgium, Cseh Köztársaság, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Magyarország, Írország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság. Szlovénia, Szlovákia, Lettország és Litvánia társult tagok.

Az ESA az EU négy tagállamával alakított ki hivatalos együttműködést. Kanada együttműködési megállapodás keretében vesz részt az ESA egyes programjaiban.

Tagjai pénzügyi és szellemi erőforrásainak koordinálásával az ESA olyan programokat és tevékenységeket tud megvalósítani, amelyek messze túlmutatnak az egyes európai országok hatáskörén. A Galileo és a Copernicus programok megvalósításában együttműködik az EU-val, valamint a meteorológiai missziók fejlesztése érdekében az Eumetsattal.

További információ az ESA-ról: www.esa.int